Várpalota

Bayer, a Jobbik és a Fidesz közös kedvence – íme, a Trianon Múzeum

  • Rózsa Melinda
  • 2013. január 16.

Kis-Magyarország

Ötvenmillió forint soron kívüli juttatást kapott a kormánytól az a Bayer Zsolt alapította Trianon Múzeum Alapítvány, amelyért a Jobbik már évek óta lobbizik. Pár hete az NKA is juttatott állami pénzt a várpalotai intézménynek.

Tavaly év végén a kormány a költségvetési tartalékokból jelentős összegeket, összesen mintegy 50 milliárdot osztott szét különböző intézményekre és célokra. Miközben az országban anyagi gondokkal küszködnek az állami tulajdonú múzeumok (erről lásd bővebben tavalyi cikkünket itt), a magánkézben lévő várpalotai Trianon Múzeum ötvenmillió állami forinttal gazdagodott – pár héttel azután, hogy az NKA hárommillió forinttal támogatta az intézmény működését. A helyszínen még nyáron jártunk, és fotóztunk is.  

Csonka határaink
A múzeum a város központjában álló, 1725-ben barokk stílusban épített, majd egy tűzvész után 1863-ban klasszicista-romantikus stílusban átépített Zichy-kastélyban található. Az épület két szintjén van minden, ami Nagy-Magyarország: terepasztalok a dicső és kevésbé dicső múltról, fotókiállítás az ország turulszobrairól (a szombathelyi turulról szóló fotógalériánk itt), Gömbös-idézetek, az Országos Keresztényszocialista Párt választási plakátja és irredenta szlogenek szép számmal.

Ebben az írásban tartózkodnánk a kiállítás kritikai megközelítésétől, annyi azonban elmondható, hogy a múzeum nem törekszik a távolságtartásra és az önreflexióra a kiállított anyagokkal kapcsolatban. Hol a pontatlanság, hol a félreérthetőség tűnik fel, a pinkafői vasútvonalról szóló leírásban például mindkettő: „Az egykori magyar vasútvonal végállomása Pinkfőn (sic!) volt, amelyet mostanra már a határon túlra is kiépítettek.” A kiállításról lásd bővebben fotógalériánkat.

A múzeumnak van egy vándorkiállítása is: erről azt írják, hogy „Kölcsönzését – szállítás, illetve a biztonságos őrzés és tárolás ellenében – a Trianon Múzeum térítésmentesen tudja biztosítani  csonka határainkon innen és túl.”

Tudósít az igazgató
A múzeumot működtető Trianon Múzeum Alapítványt 2001-ben magánszemélyek hozták létre. Első kuratóriumi elnöke Bayer Zsolt volt, de az alapítók között volt Szabó Pál Csaba is, a mostani kuratóriumi elnök, egyben a múzeum igazgatója.

Költségek 2011-ben
A Társadalmi Szervezetek és Alapítványok Névjegyzékében közzétett legutolsó, tehát a 2011. évre vonatkozó közhasznúsági jelentés alapján ebben az évben a Nemzeti Erőforrás Minisztériumától 45 millió forint támogatást kaptak. (2010-ben a Jobbik a helyszínen számolt be arról, hogy a következő évben érkező támogatás az ő kezdeményezésükre született.) A beszámolóban szerepel az is, hogy „a költségek az előző évhez képest a kapott támogatásoknak köszönhetően ötszörösére növekedtek”. Ebben az évben 1,2 millió forint érkezett egyszázalékos felajánlásból, illetve közel egymillió forint volt a belépőkből származó bevétel. A felnőtt belépő ára egyébként jelenleg 800 forint, de ahogy az a múzeum honlapján olvasható: „Külső-magyarországiak – azaz az 1920 után Magyarországtól elszakított területeken élők – számára a Trianon Múzeum látogatása ingyenes!” Személyi kiadásra 2011-ben valamivel több mint tízmillió forintot fordítottak: „szervezetünk 1 főt foglalkoztat főállásban 2011. július hónaptól, a kuratórium tagjai (4 fő) bruttó 1 millió 781 ezer forint, a kuratórium elnöke bruttó 2 millió 676 ezer forint tiszteletdíjban részesült.” Érdeklődtünk volna Szabó Pál Csabánál, hogy jelenleg kik a kuratórium tagjai, ám telefonos, illetve elektronikus megkeresésünkre nem reagált.

Az igazgató, Szabó Pál Csaba várpalotai tevékenysége nem mindig merült ki a Trianon Múzeum működtetésében. A 1998–2002-es önkormányzati ciklusban a fideszes városvezetés a Szindbád Kulturális és Szolgáltató Kht. ügyvezető igazgatójának nevezte ki. 2002-ben a szocialisták leváltották. Három évvel később, 2005-ben maga készített – a fidesz.hu-n ma is megtalálható
– írást a Zichy-kastélyban tartott bálról, amelynek bevételét a múzeum működésére fordították. A beszámolóban a szerző úgy ír Németh Árpádról, a Fidesz helyi elnökéről, mint „aki mérvadó vélemények szerint, 2006-ban sikerrel veheti az önkormányzati választások akadályait és vezetheti polgármesterként emelkedő pályára Várpalotát”.

Bejegyzés a vendégkönyvben


Bejegyzés a vendégkönyvben

Miután 2006-ban Németh Árpád nyert, Szabót ismét kinevezték a Szindbád Kulturális és Szolgáltató Kht. élére. (Ma már azonban nem ő vezeti a többet között a Thury-várat is működtető önkormányzati céget.)

Bayer hangja is szólt érte
A Trianon Múzeum Alapítvány a kastélyt jelképes, egyforintos bérleti díjért kapta meg a 2002-es kormányváltás előtt tízéves használatra, a felújítás fejében az államtól. (A bérleti szerződést egyébként napokkal a kormányváltás előtt írták alá.) Bár Bayer Zsolt – akiről nem tudjuk, hogy ma is tagja-e a kuratóriumnak, vagy sem – pár évvel ezelőtt meleg hangon szólt a múzeumról a Magyar Hírlapban. „Ebben a múzeumban az a csodálatos, hogy a nemzeti emlékezetet el nem veszítő, arról lemondani nem hajlandó emberek hordták oda tárgyaikat. Tárgyaikat – emlékeiket. Trianonra, a trianoni aljas békediktátum tarthatatlanságára emlékező, arra figyelmeztető falvédők, újságok, plakátok – s még ezernyi apróság: gyufacímkék, szalvéták, iskolai felszerelések, ceruzák, tolltartók, tankönyvek, képeslapok, ilyesmik. (…) Ilyesféle emlékeket gyűjtött össze a várpalotai Trianon Múzeum. S e mellé persze Trianon hiteles dokumentációját, a papírra vetett aljasságokat és hazugságokat. S az országon kívül rekedt, rekesztett nemzetrészek kollektív emlékezetét, azt a cudar, nyakas mégis megmaradást.”

Tagadják, szeretik: a Jobbik és a múzeum
„Bár a Trianon Múzeum megnyitásakor sokan attól tartottak, hogy a létesítmény a hazai szélsőjobb kultuszhelyévé válhat, Szabó (Pál Csaba igazgató – a szerk.) szerint ez a félelem alaptalannak bizonyult. Mint elmondta, a múzeum legfőbb célja az ismeretnyújtás, amelyből következik, hogy a Trianon-kérdéskört igyekeznek minél több nézőpontból megközelíteni” – írta a Népszabadság 2010-ben. Fél évvel később azonban már a Jobbik országgyűlési képviselői tartottak sajtótájékoztatót a várpalotai helyszínen, nem mással, mint Szabó Pál Csaba igazgatóval közösen, míg 2012-ben a szélsőjobboldali párt helyi szervezete a múzeum előtt tartotta trianoni megemlékezését.
A múzeumnak van egy vándorkiállítása is: erről azt írják, hogy „Kölcsönzését - szállítás, illetve a biztonságos őrzés és tárolás ellenében - a Trianon Múzeum térítésmentesen tudja biztosítani  csonka határainkon innen és túl.”

Tudósít az igazgató
A múzeumot működtető, Trianon Múzeum Alapítványt 2001-ben magánszemélyek hozták létre. Első kuratóriumi elnöke Bayer Zsolt volt, de az alapítók között volt Szabó Pál Csaba is, a mostani kuratóriumi elnök, egyben a múzeum igazgatója.

KERET
Költségek 2011-ben
A Társadalmi Szervezetek és Alapítványok Névjegyzékében közzétett legutolsó, tehát a 2011. évre vonatkozó közhasznúsági jelentés alapján ebben az évben a Nemzeti Erőforrás Minisztériumától 45 millió forint támogatást kaptak. (2010-ben a Jobbik a helyszínen számolt be arról, hogy következő évben érkező támogatás az ő kezdeményezésükre született.) A beszámolóban szerepel az is, hogy „a költségek az előző évhez képest a kapott támogatásoknak köszönhetően ötszörösére növekedtek.” Ebben az évben 1,2 millió forint érkezett egy százalékos felajánlásból, illetve közel egymillió forint volt a belépőkből származó bevétel. A felnőtt belépő ára egyébként jelenleg 800 forint, de ahogy az a múzeum honlapján olvasható, „Külső-Magyarországiak - azaz az 1920 után Magyarországtól elszakított területeken élők - számára a Trianon Múzeum látogatása ingyenes!” Személyi kiadásra 2011-ben valamivel többet, mint tíz millió forintot fordítottak: „szervezetünk 1 főt foglalkoztat főállásban 2011. július hónaptól, a kuratórium tagjai (4 fő) bruttó 1 millió 781 ezer forint, a kuratórium elnöke bruttó 2 millió 676 ezer forint tiszteletdíjban részesült.” Érdeklődtünk volna Szabó Pál Csabánál, hogy jelenleg kik a kuratórium tagjai, ám telefonos, illetve elektronikus megkeresésünkre nem reagált.

Az igazgató Szabó Pál Csaba várpalotai tevékenysége nem mindig merült ki a Trianon Múzeum működtetésében. A 1998-2002-es önkormányzati ciklusban a fideszes városvezetés a Szindbád Kulturális és Szolgáltató Kht. ügyvezető igazgatójának nevezte ki. 2002-ben a szocialisták leváltották. Három évvel később, 2005-ben maga készített – a fidesz.hu-n ma is megtalálható
http://varpalota.fidesz.hu/index.php?Cikk=172016&menu=nyomtathato

- írást a Zichy Kastélyban tartott bálról, amely bevételét a múzeum működésére fordították. A beszámolóban a szerző úgy ír Németh Árpádról, a Fidesz helyi elnökéről, mint „aki mérvadó vélemények szerint, 2006-ban sikerrel veheti az önkormányzati választások akadályait és vezetheti polgármesterként emelkedő pályára Várpalotát.” Miután 2006-ben Németh Árpád nyert, Szabót ismét kinevezték a Szindbád Kulturális és Szolgáltató Kht. élére.   (Ma már azonban nem ő vezeti a többet között a Thury-várat is működtető önkormányzati céget.)

Bayer hangja is szólt érte
A Trianon Múzeum Alapítvány a kastélyt jelképes, egy forintos bérleti díjért kapta meg a 2002-es kormányváltás előtt tízéves használatra, a felújítás fejében az államtól. (A bérleti szerződést egyébként napokkal a kormányváltás előtt írták alá.) Bár Bayer Zsolt - akiről nem tudjuk, hogy ma is tagja-e a kuratóriumnak, vagy sem - pár évvel ezelőtt meleg hangon szólt a múzeumról a Magyar Hírlapban. „Ebben a múzeumban az a csodálatos, hogy a nemzeti emlékezetet el nem veszítő, arról lemondani nem hajlandó emberek hordták oda tárgyaikat. Tárgyaikat - emlékeiket. Trianonra, a trianoni aljas békediktátum tarthatatlanságára emlékező, arra figyelmeztető falvédők, újságok, plakátok - s még ezernyi apróság: gyufacímkék, szalvéták, iskolai felszerelések, ceruzák, tolltartók, tankönyvek, képeslapok, ilyesmik.(…) Ilyesféle emlékeket gyűjtött össze a várpalotai Trianon Múzeum. S emellé persze Trianon hiteles dokumentációját, a papírra vetett aljasságokat és hazugságokat. S az országon kívül rekedt, rekesztett nemzetrészek kollektív emlékezetét, azt a cudar, nyakas mégis megmaradást.”


KERET
Tagadják, szeretik: Jobbik és a múzeum
„Bár a Trianon Múzeum megnyitásakor sokan attól tartottak, hogy a létesítmény a hazai szélsőjobb kultuszhelyévé válhat, Szabó Pál Csaba igazgató szerint ez a félelem alaptalannak bizonyult. Mint elmondta, a múzeum legfőbb célja az ismeretnyújtás, amelyből következik, hogy a Trianon-kérdéskört igyekeznek minél több nézőpontból megközelíteni” – írta a Népszabadság
http://nol.hu/lap/kult/20100603-trianon_a_vitrinben
2010-ben. Fél évvel később azonban már a Jobbik országgyűlési képviselői tartottak sajtótájékoztatót a várpalotai helyszínen, nem mással, mint Szabó Pál Csaba igazgatóval közösen, míg 2012-ben a szélsőjobboldali párt helyi szervezete a múzeum előtt tartotta trianoni megemlékezését.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.